DÜZCE İLİ
GÜMÜŞOVA BELEDİYESİ
BÜTÇE İÇİ İŞLETME YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu yönetmeliğin amacı, Belediye bütçesi içinde oluşturulacak Bütçe İçi İşletme ile Arazi Tipi Güneş Enerji Santralinden elektrik enerjisi üretmek amacıyla her türlü tesisi kurmak, işletmeye almak, kiralamak, kiraya vermek, üretilen enerjiyi özel ve kamu kuruluşlarına, toptan satış lisansı sahibi tüzel kişilere ve serbest tüketicilere ikili anlaşmalar yolu ile satmak ve her türlü enerji yatırımı ve işletmeciliği alanlarında faaliyette bulunmak ve işletmenin kuruluş ve işleyişine dair usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu yönetmelik, Gümüşova Belediyesi Bütçe İçi İşletmesinin kuruluş ve işleyişi ile faaliyet alanları, görevlilerin görev ve sorumlulukları ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu yönetmelik; Fen İşleri Müdürlüğü Bünyesinde 04.02.2025 tarih ve 2025/10 sayılı belediye meclisi kararında belirtilen faaliyet alanlarındaki çalışmaları yürütmek üzere 03.07.2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 71’inci maddesi ile 08.03.2011 tarih ve 27868 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Mahalli İdareler Bütçe İçi İşletme Yönetmeliği hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
ç) İşletme: Belediyenin görev ve sorumluluğu kapsamında bulunan, özel gelir ve giderleri olan, hizmetleriyle ilgili olarak T.C. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının bütçe içi işletme kurulmasına izin verilmesi hakkındaki 12.03.2025 tarih ve E-85373441-522.06-11956033 sayılı yazısındaki oluruna istinaden kurulan bütçe içi işletmeyi,
İfade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Teşkilat Yapısı ve Yetki
İşletmenin Teşkilat Yapısındaki Yeri
MADDE 5- (1) Gümüşova Belediye Başkanlığı Fen İşleri Müdürlüğü bünyesinde kurulan bütçe içi işletme;
ç) Belediyenin Fen İşleri Müdürlüğünün faaliyet alanları çerçevesinde; Arazi Tipi Güneş Enerji Santralinden elektrik enerjisi üretmek amacıyla her türlü tesisi kurmak, işletmeye almak, kiralamak, kiraya vermek, üretilen enerjiyi özel ve kamu kuruluşlarına, toptan satış lisansı sahibi tüzel kişilere ve serbest tüketicilere ikili anlaşmalar yolu ile satmak ve her türlü enerji yatırımı ve işletmeciliği alanlarında faaliyette yönelik çalışmaların sekretaryasını yapmak, izlenecek yasal prosedürü takip etmek ve sonuçlandırmak,
Harcama yetkilisi
MADDE 6- (1) İşletme adına sözleşme yapmaya, protokoller imzalamaya, işletme konusu ticaret için gerekli ödeme evraklarını ve çekleri imzalamaya Fen İşleri Müdürü yetkilidir.
Gerçekleştirme görevlileri
MADDE 7- (1) Gerçekleştirme görevlileri, harcama talimatı üzerine, işletmeyle ilgili işin yaptırılması, mal ve hizmetin satın alınması ve tesellümü, belgelendirilmesi ve ödeme için gerekli belgelerin hazırlanması görevlerini yürütürler.
(2) Harcama yetkilisi, yardımcıları veya kendisine en yakın yönetim kademesinde bulunan görevliler arasından birini veya birden fazlasını, diğer görevlilerce düzenlenen gerçekleştirme belgelerini toplamak, kontrol etmek ve bunları düzenleyeceği bir ödeme emri belgesine bağlamak suretiyle işlemin taahhüt ve tahakkuk aşamalarını tamamlayarak ödemeye hazır duruma getirmek üzere ayrıca gerçekleştirme görevlisi olarak görevlendirebilir.
(3) Maliye Bakanlığının 03.10.2007 tarihli ve 19230 sayılı görüşüne uygun olarak, ödeme emri belgesi düzenlemek ve ön mali kontrol yapmakla görevli olan ve harcama yetkilileri yardımcıları ve hiyerarşik olarak en yakın üst kademe yöneticileri arasından belirlenen gerçekleştirme görevlileri devlet memurları arasından görevlendirilirler.
(4) Onay belgesi ve ekleri ile şartname ve sözleşme tasarılarının hazırlanması, mali karar ve işlemlerin belgelendirilmesi, mal ve hizmetin teslim alınması, ihale komisyonu ile muayene ve kabul komisyonlarında görev yapılması gibi diğer gerçekleştirme görevlerinin de devlet memurları eliyle yürütülmesi esas olmakla birlikte, bu görevleri yürütecek nitelik ve sayıda devlet memurunun bulunmaması halinde, diğer statülerde çalışan personel de anılan görevleri yürütebilecek nitelikleri haiz olması kaydıyla görevlendirilirler.
Muhasebe yetkilisi
MADDE 8- (1) Belediyenin muhasebe hizmetlerini yürüten muhasebe yetkilisi işletmenin de muhasebe yetkilisidir. İşletmenin hesabı, muhasebe yetkilisi tarafından, mahalli idare kesin hesabına dahil edilerek ilgili mercilere verilir.
(2) İşletmenin iş hacminin zorunlu kılması halinde bu işler için ayrı bir muhasebe yetkilisi yardımcısı görevlendirilebilir. Muhasebe yetkilisi yardımcılarının görevlendirilmesine ve yetkilendirilmesine ilişkin hususlar, 21/1/2006 tarihli ve 26056 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Muhasebe Yetkilisi Adaylarının Eğitimi, Sertifika Verilmesi ile Muhasebe Yetkililerinin Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik hükümleri çerçevesinde belirlenir.
Muhasebe yetkilisi mutemetleri
MADDE 9- (1) Muhasebe yetkilisi adına ve hesabına para ve parayla ifade edilebilen değerleri geçici olarak almak, muhafaza etmek, vermek veya göndermek ve bu işlemlerle ilgili olarak doğrudan muhasebe yetkilisine karşı sorumlu olmak üzere muhasebe yetkilisi mutemedi görevlendirilir.
(2) Muhasebe yetkilisi mutemedi olarak seçilen görevlilerin adı, soyadı, görev yeri, unvanı, imzası, görev ve yetkileri ilk görevlendirmede muhasebe yetkilisine yazılı olarak bildirilir. Bu kişiler, 2/6/1934 tarihli ve 2489 sayılı Kefalet Kanunu’na göre kefalete tabidirler.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Bütçe, Muhasebe ve Diğer İşlemleri
Bütçe işlemleri
MADDE 10- (1) Bütçe içi işletmelerin bütçe işlemleri ana hizmet birimi olarak Fen İşleri Müdürlüğü bütçesi içerisinde ekonomik işler ve hizmetler fonksiyonunda yer alır.
(2) Bütçe içi işletmelerin iktisadi, ticari işlerine ilişkin giderler dışında kalan personel giderleri, sosyal güvenlik kurumuna devlet primi giderleri, mal ve hizmet alımı giderleri ve sermaye giderleri ile transferleri Belediye bütçesinden yapılır.
(3) Bütçe içi işletmeler ödeneğinin iktisadi ve ticari işler için nakit sermaye olarak kullanılacak kısmı ise ekonomik sınıflandırmada borç verme kodunda gösterilir. Bu ödenek bütçe içi işletme adına açılmış bir özel hesaba aktarılmak suretiyle kullanılır.
(4) Bütçe içi işletme ödeneğinden kullanılmayan kısım yılsonunda iptal edilir Bütçe içi işletme faaliyetlerinden sağlanan gelir fazlası veya kar Belediye bütçesine gelir kaydedilir.
(5) Ticari faaliyetin ve iktisadi teamüllerin gerektirdiği kısa vadeli borçlanmalar dışında, finansman amacı ile borçlanma yapılamaz.
Muhasebe işlemleri
MADDE 11- (1) İşletme faaliyetlerinin muhasebe işlemleri 10/3/2006 tarihli ve 26104 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği hükümlerine göre Belediyenin muhasebe biriminde tutulur.
(2) İşletmenin Kurumlar Vergisine tabi faaliyetleri, hesap planı bakımından, sadece bütçe işlemlerinin muhasebeleştirilmesi ve raporlanmasına ilişkin olarak Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği hükümlerine tabidir.
(3) Bütçe içi işletmenin ticari mal ve hizmet alım satımlarına ilişkin (Kurumlar Vergisine tabi) faaliyetleri için 213 sayılı Vergi Usul Kanununda belirlenen muhasebe standartları, tek düzen hesap planı ve mali tabloların çıkarılmasına ilişkin usul ve esaslar çerçevesinde defter tutulur. Belediye bütçesi içinde yapılan personel ve diğer yönetim ve donatım giderleri kurum kazancının tespitinde ve Kurumlar Vergisi beyannamesinin düzenlenmesinde ayrıca dikkate alınır.
(4) Bütçe içi işletmenin Kurumlar Vergisi ve Katma Değer Vergisine tabi faaliyetleri ile ilgili beyan, bildirim ve vergi dairesindeki diğer işlemlerin yürütülmesi amacıyla danışmanlık hizmeti alınabilir
Bütçe İçi İşletme Gelirleri
MADDE 12- (1) Arazi Tipi Güneş Enerji Santralinden elektrik enerjisi üretmek amacıyla her türlü tesisi kurmak, işletmeye almak, kiralamak, kiraya vermek, üretilen enerjiyi özel ve kamu kuruluşlarına, toptan satış lisansı sahibi tüzel kişilere ve serbest tüketicilere ikili anlaşmalar yolu ile satmak ve her türlü enerji yatırımı ve işletmeciliği alanlarında faaliyette bulunarak kazanç sağlamak.
Bütçe İçi İşletme Giderleri
MADDE 13- (1) İşletme faaliyetlerinin yerine getirilmesinde iştigal konusu işler için alınacak mal ve malzeme, kiralama ve satın alma bedelleri,
(2) İşletme için gerekli her türlü demirbaş, makine, teçhizat, araç gereç, kırtasiye ve baskı giderleri ile işletme bakım onarım giderleri,
(3) İşletme faaliyetlerinin yürütülmesi için gerekli kiralama, akaryakıt, doğalgaz, elektrik, su, haberleşme vb. cari giderler,
(4) Faaliyetlerin tanıtım ve reklamları için gerekli baskı, basın yayın ve diğer tanıtım ve reklam giderleri,
(5) Faaliyetlerin yerine getirilmesi için gerekli her türlü taşıt alım ve kiralama gideri,
(6) İşletmelerde çalışan personellerin sigorta, giyim kuşam yemek, ulaşım vb. giderleri.
(7) İşletme faaliyetleri ve kazançları gereği ödenecek vergi, sigorta ve her türlü giderler.
Harcama belgeleri
MADDE 14- (1) İşletme faaliyetlerinde, mali işlemlerin gerçekleştirilmesinde ve muhasebeleştirilmesinde ödeme belgesine bağlanacak kanıtlayıcı belgelerde 15/8/2007 tarihli ve 26614 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Mahalli İdareler Harcama Belgeleri Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Avans işlemleri
MADDE 15- (1) Gerçekleştirme ve ödeme belgeleri ile ilgili işlemlerin tamamlanması beklenilmeyecek ivedi veya zorunlu giderler için harcama yetkilisinin uygun görmesi ve karşılığı ödeneğin saklı tutulması kaydıyla görevlendirilecek mutemede üst sınırı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu ile belirlenen tutarda avans verilebilir. İşletmenin ticari faaliyetleri için işletme kasasından verilen avanslarda bu tutar beş katına kadar yükseltilebilir. Her mutemet aldığı avanstan harcadığı tutara ilişkin harcama belgelerini, avansın alındığı tarihi izleyen bir ay içinde muhasebe servisine vermek ve üzerinde kalan avans bakiyesini iade etmekle yükümlüdür. Mali yıl sonunda alınan avanslar bir aylık süreye bakılmaksızın mali yılın son günü tamamen kapatılır.
İhale işlemleri
MADDE 16- (1) İşletmenin ihale iş ve işlemleri 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu ile bu kanunlara dayanılarak yayımlanan yönetmeliklerin hükümlerine göre yürütülür.
Kadro işlemleri
MADDE 17- (1) İşletmede kadro işlemleri hususunda, 22/2/2007 tarihli ve 26442 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Belediye ve Bağlı Kuruluşlar ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına Dair Yönetmelik hükümleri uygulanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Diğer Hükümler
Hüküm bulunmayan haller
MADDE 18- (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hususlarda, işletmenin bağlı olduğu mahalli idarenin tabi olduğu mevzuat hükümleri ile Mahalli İdareler Bütçe İçi İşletme Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 19- (1) Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ve Sayıştay’ın görüşü alınan bu Yönetmelik ilanı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 20- (1) Bu yönetmelik hükümlerini Belediye Başkanı yürütür.