T.C.
DÜZCE İLİ
GÜMÜŞOVA BELEDİYE BAŞKANLIĞI
MALİ HİZMETLER MÜDÜRLÜĞÜ GÖREV VE ÇALIŞMA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve İlkeler
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı Gümüşova Belediyesi Mali Hizmetler Müdürlüğü’nün kuruluş, görev, yetki, sorumluluk ve çalışma esaslarına ilişkin esas ve usulleri düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik Müdürlük teşkilatı ile Müdürlüğün görev, yetki ve sorumlulukları kapsamında yürütülecek faaliyetlerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu yönetmelik, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ve 5393 Sayılı Belediye Kanununun 15 inci maddesinin (b) bendine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
ç) Kanun : 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununu ve 5393 Sayılı Belediye Kanununu
d) Mali Hizmetler Müdürlüğü: Kamu idarelerinde 5018 sayılı kanunun 60. maddesinde belirtilen görevleri yürüten birimi,
e) Mali Hizmetler Müdürü: 5018 sayılı kanunun 60. maddesinde belirtilen görevleri yürüten yöneticiyi,
f) Muhasebe Hizmeti: Gelir ve alacakların tahsili, giderlerin ve borçların hak sahiplerine ödenmesi, para ve parayla ifade edilebilen değerler ile emanetlerin alınması, saklanması, ilgililere verilmesi, gönderilmesi ve diğer tüm mali işlemlerin kayıtlarının yapılması ve raporlanması işlemlerini,
g) Muhasebe Yetkilisi: Muhasebe hizmetlerinin yürütülmesinden ve muhasebe biriminin yönetiminden sorumluyu
ğ) Muhasebe yetkilisi mutemedi: Muhasebe yetkilisi adına ve hesabına para ve parayla ifade edilebilen değerleri geçici olarak almaya, muhafaza etmeye, vermeye, göndermeye yetkili ve bu işlemler ile ilgili olarak doğrudan muhasebe yetkilisine karşı sorumlu olan yetkili memuru,
h) Gerçekleştirme görevlisi: Harcama sürecinde kendisine rol ve sorumluluk verilen ve yetki kullanan görevliler ile diğer gerçekleştirme görevlilerince harcama sürecinde düzenlenen belgeleri bir araya getirerek gerekli mali kontrolleri yapan ve ödeme emri belgesini düzenleyen görevliyi,
ı) Harcama birimi: Gümüşova Belediyesi Bütçesinde ödenek tahsis edilen birimleri,
i) Harcama yetkilisi: Gümüşova Belediye Başkanlığı’ nın üst yöneticisini,
j) Vezne: Muhasebe birimine teslim edilen para ve para ile ifade edilebilen menkul değerlerin muhafaza edildiği yeri,
k) Yönetmelik: Bu Yönetmeliği, İfade eder.
Temel ilkeler
MADDE 5- (1) Müdürlüğün çalışmalarında;
ç) Kurum içi yönetimde ve kenti ilgilendiren kararlarda katılımcılık,
İKİNCİ BÖLÜM
Mali Hizmet Müdürlüğünün Teşkilat Yapısı ve Görevleri
Teşkilat Yapısı
MADDE 6- (l) Mali Hizmetler Müdürlüğü, Belediye Başkanına veya görevlendireceği Başkan Yardımcısına bağlıdır. Başkan, bu görevi bizzat veya görevlendireceği kişi eliyle yürütür. Mali Hizmetler Müdürlüğünün Personel yapısı aşağıda belirtilen şekildedir.
a) Müdür,
b) Muhasebe Servisi
c) Emlak ve Tahsilat Servisi
(2) Birimin iç organizasyon yapısının teşkili, birimde görev yapan tüm personelin görev yetki ve sorumlulukları Belediye Başkanınca ve Mali Hizmetler Müdürünce belirlenir ve tüm personele tebliği iIe yürürlük kazanır
Mali Hizmetler Müdürlüğün görevleri
MADDE 7- (1) Müdürlüğün görevleri aşağıda sayılmıştır:
ç) Harcama birimlerinden gelen bütçe tekliflerini ve performans programlarını kayıtlara geçirerek Hazırlık Bütçesini oluşturmak.
ğ) İlgili mevzuatı çerçevesinde gelirleri tahakkuk ettirmek, gelir ve alacaklarının takip işlemlerini yürütmek, gelir ve alacakların tahsil işlemlerini yürütmek,
ı) İdarenin mülkiyetinde veya kullanımında bulunan taşınıra ilişkin icmal cetvellerini düzenlemek, ön mali kontrol faaliyetini yürütmek, ilgili yönetmeliğe uygun olarak müdürlüğün taşınır kayıt ve kontrol yetkililerini belirlemek ve taşınır işlemlerinin gerçekleşmesini sağlamak,
ö) Bir önceki yılın gelir ve gider kesin hesaplarını yasal süresi içinde usulüne uygun olarak hazırlayarak meclise sunulmasını sağlamak, onaylan kesin hesapların Sayıştay Başkanlığına gönderilmesini sağlamak.
p) Gider hesaplarının takip ve kontrol edilmesini, harcamaların bütçeye uygun olarak yapılmasını sağlamak,
s) Belediyenin yetki ve sorumluluk alanındaki vergi, harç, harcamalara katılma payları, ücret, ceza ve diğer gelirlerin yasal süreler içerisinde tahsilini yapmak,
ş) Banka hesabının takibi, kontrolü ve muhasebeleştirilmesine ilişkin işlemleri yürütmek,
t) İhale mevzuatı gereği alınan veya ilgili birimlerce gönderilen teminat mektuplarının alınması, muhasebesi, saklanması ve iadesi gerektiğinde de ilgililerine iade edilmesine ilişkin işlemleri yürütmek,
u) Alacaklardan zamanında ödenmeyenlerden yasal takibe başvurulması gerekenlere ilişkin işlemlerin hukuki takibini yürütmek,
ü) 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu ve 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununda belirtilen Belediye vergileri ve harçları ile ilgili beyanname ve bildirimleri almak.
çç) Malî konularda üst yönetici tarafından verilen diğer görevleri yapmak,
Müdürün görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 7- (1) Müdür görev ve hizmetlerinden ötürü bağlı olduğu Başkan veya Başkan Yardımcısına karşı sorumlu olup, Müdürlük hizmetlerinin Belediyenin vizyon ve misyonuna ve ilgili mevzuata uygun olarak etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini sağlamaktan sorumludur. Bu kapsamda;
ç) Birimin yazışmalarının yürütülmesi idarelerin diğer idareler nezdindeki mali iş ve işlemlerinin izlenmesi ve sonuçlarının sağlanması,
ğ) Müdürlüğün çalışma ve stratejik planları, faaliyet raporları, performans değerlendirmesine esas olacak rapor ve istatistiklerin oluşturulması; süreç analizleri, uygulamaya ilişkin değerlendirme ve sonuçların hazırlanarak uygulanmasının sağlanması,
ı) İhale yetkilisi olarak ilgili mevzuatta belirlenen iş ve işlemlerin gerçekleştirilmesinin sağlanması,
sorumludur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Mali Hizmetler Müdürlüğünce Yürütülecek faaliyetler
Bütçe hazırlanmasında temel yaklaşım
MADDE 8- (1) Belediye bütçesi stratejik plan ve performans programına uygun olarak ve yerel öncelikler ile saydamlık ve hesap verilebilirlik ilkeleri dikkate alınarak hazırlanır.
Bütçenin hazırlanması
MADDE 9- (1) Bütçenin hazırlanmasında kullanılacak belge ve cetveller ile gerekli dokümanlar mali hizmetler müdürlüğü tarafından ilgili birimlere gönderilir. Her bir harcama birimi bütçe teklifini hazırlayarak birim performans programıyla birlikte mali Hizmetler müdürlüğüne gönderir.
(2) Harcama birimi temsilcileri ile görüşmeler yapılarak idarenin bütçe teklifi mali hizmetler müdürlüğü tarafından hazırlanır. İdarenin bütçe tekliflerinin hazırlanmasında orta vadeli program, orta vadeli mali plan, İdarenin stratejik planı, bütçe çağrısı ve bütçe hazırlama rehberi, yatırım genelgesi ve yatırım programı hazırlama rehberi esas alınır. İdarenin bütçe hazırlanmasında teşkilat kanunları ile ilgili mevzuat dikkate alınır.
Bütçe işlemlerinin gerçekleştirilmesi ve kaydedilmesi
MADDE 10- (1) Bütçe işlemleri, harcama birimleri ile koordinasyon sağlanarak mali hizmetler müdürlüğü tarafından gerçekleştirilir, kayıtları tutulur ve izlenir.
(2) Bütçe kayıt ve işlemleri, mali hizmetler müdürünün veya yetki verdiği personelin onayı ile gerçekleştirilir ve idarenin tüm harcama birimlerine açık tutulur.
Ödenek aktarma belgelerinin düzenlenmesi
MADDE 11- (1) İdarenin bu işlemleri ile ilgili mevzuatları çerçevesinde mali hizmetler müdürlüğü tarafından gerçekleştirilir.
Gelirlerin tahakkuku, gelir ve alacakların takip ve tahsili,
MADDE 12- (1) İdarenin gelir tahakkuku, gelir ve alacaklarının takip ve tahsil işlemleri, ilgili mevzuatında özel bir düzenleme bulunmadığı takdirde, mali hizmetler müdürlüğü tarafından yürütülür. Diğer birimlerin işlemlerinden herhangi bir gelir tahakkuku yapılması gerektiğinde tahakkuk işlemleri, muhasebeleştirme ve tahsil işlemleri mali hizmetler müdürlüğü tarafından yürütülür.
Taşınır ve taşınmaz kayıtlarının tutulması
MADDE 13– (1) İdarenin mülkiyetinde veya idareye tahsisli olan ya da idarenin kullanımında bulunan taşınır ve taşınmazları ile bunlara ilişkin işlemlerin kaydı ilgili mevzuatında belirlenen kişiler tarafından tutulur. Bu kayıtlar belirlenecek sürede ilgili kişiler tarafından mali hizmetler müdürlüğüne bildirilir. Mali hizmetler müdürlüğünce bu kayıtlar konsolide edilerek idarenin taşınır ve taşınmaz kayıtları oluşturulur. Mali yönetim dönemine ilişkin icmal cetvelleri mali hizmetler birimince hazırlanır.
Muhasebe hizmetlerinin yürütülmesi
MADDE 14- (1) İdarenin muhasebe hizmetleri mali hizmetler müdürlüğü tarafından yürütülür. Muhasebe hizmetleri, kanun ve ilgili mevzuat çerçevesinde muhasebe yetkilileri tarafından yerine getirilir.
Bütçe kesin hesabının hazırlanması
MADDE 15- (1) Bütçe kesin hesabı, bütçe uygulama sonuçları dikkate alınarak Mali Hizmetler Müdürlüğü tarafından hazırlanır. İdarenin bütçe kesin hesapları, mali hizmetler müdürlüğü ilgili kanunlarındaki hükümlere göre düzenlenir.
Bütçe uygulama sonuçlarının raporlanması,
MADDE 16- (1) Bütçe uygulama sonuçlarına ilişkin her türlü rapor, cetvel ve belge Mali Hizmetler Müdürlüğünce hazırlanır.
Personel harcamalarının takibi
MADDE 17- (1) Belediyenin yıllık toplam personel giderleri, gerçekleşen en son yıl bütçe gelirlerinin 213 Sayılı Vergi Usul Kanunu’na göre belirlenecek yeniden değerleme katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak miktarın yüzde 40’ ını aşamayacağına ilişkin 5393 sayılı Belediye Kanunun 49’uncu maddesindeki sınırlamanın takibi Mali Hizmetler Müdürlüğü tarafından yapılır.
Danışmanlık hizmeti sunma ve bilgilendirme yükümlülüğü
MADDE 18- (1) Mali Hizmetler Müdürlüğü harcama birimleri tarafından birimlerine ilişkin olarak istenilen bilgileri sağlamak ve harcama birimlerine mali konularda danışmanlık hizmeti sunmakla yükümlüdür. Bu amaçla mali yönetim ve kontrol ile denetim konularında gerekli bilgi ve dokümantasyon, yetki ve görevleri çerçevesinde, Müdürlük tarafından oluşturulur ve izlenir.
(2) Harcama birimleri, mali mevzuatta meydana gelen değişiklikler konusunda Müdürlük tarafından uygun araçlarla bilgilendirilir. Mali konulardaki düzenleme ve kararların uygulanması konusunda, gerektiğinde ilgili idarelerin görüşü de alınarak, Müdürlük tarafından uygulamaya açıklık getirici ve yönlendirici yazılı açıklama yapılabilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Muhasebe Yetkilisinin Görev ve Yetkisi
MADDE 19- (1) Muhasebe yetkilisinin görev ve yetkileri aşağıda belirtilmiştir;
ç) Mali işlemlere ilişkin kayıtları usulüne uygun, saydam ve erişilebilir şekilde tutmak, mali rapor ve tabloları her türlü müdahaleden bağımsız olarak düzenlemek,
ğ) Diğer mevzuatla verilen görevleri yapmak,
Muhasebe Yetkilisinin sorumlulukları
MADDE 20 - (1) Muhasebe yetkilisinin sorumlulukları aşağıdaki gibidir;
ç) Ödemelerin, ilgili mevzuatın öngördüğü öncelik sırası da göz önünde bulundurularak, muhasebe kayıtlarına alınma sırasına göre yapılmasından,
(2) Muhasebe yetkililerinin kanuna göre yapacakları kontrollere ilişkin sorumlulukları, görevleri gereği incelemeleri gereken belgelerle sınırlıdır.
(3) Muhasebe yetkilileri ödeme aşamasında, ödeme emri belgesi ve eki belgeler üzerinde;
a) Yetkililerin imzasını,
b) Ödemeye ilişkin ilgili mevzuatında sayılan belgelerin tamam olmasını,
c) Maddi hata bulunup bulunmadığını,
ç) Hak sahibinin kimliğine ilişkin bilgileri, kontrol etmekle yükümlüdür.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Tereddütlerin giderilmesi
MADDE 21- (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasına ilişkin tereddütler Başkan tarafından giderilir.
Hüküm bulunmayan haller
MADDE 22- (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde genel hükümler uygulanır.
Yürürlük
MADDE 23- (1) Bu Yönetmelik, Belediye Meclisinde kabul edilip Belediyenin internet sayfasında yayımlanmasıyla yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 24 (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Başkan yürütür.